2. Zasady i odpowiedzialność społeczna
Dla nas kwestią odpowiedzialności społecznej i wiarygodności jest zaangażowanie w zrównoważoną działalność gospodarczą, zapewnienie standardów społecznych i ekologicznych oraz troska o społeczeństwo, jako całość. W związku z tym obowiązują w tym zakresie jasne zasady i standardy.
2.1 Prawa człowieka i praca dzieci
Respektujemy uznane na arenie międzynarodowej prawa człowieka i wspieramy ich przestrzeganie. Nie będziemy tolerować żadnych zachowań, które je ignorują.
W naszej firmie nie akceptujemy nielegalnego zatrudniania dzieci i młodzieży.
2.2 Równość szans i niedyskryminacja
Propagujemy równość szans i unikamy dyskryminacji przy zatrudnianiu pracowników, jak również przy awansowaniu lub przyznawaniu szkoleń i kształcenia ustawicznego. Wszystkich pracowników traktujemy jednakowo, niezależnie od płci, wieku, koloru skóry, kultury, pochodzenia etnicznego, tożsamości lub orientacji seksualnej, niepełnosprawności lub przynależności religijnej.
2.3 Przestrzeganie prawa i porządku publicznego
Oczekujemy, że wszyscy pracownicy będą przestrzegać obowiązujących przepisów prawa i regulacji. Cały personel wyższego szczebla/kadra kierownicza w naszej firmie jest zobowiązana do zapoznania się z podstawowymi wartościami. W tym zakresie działają jako wzór do naśladowania i instruują pracowników, aby postępowali zgodnie z prawem i przepisami.
2.4 Przestrzeganie norm społecznych
Wspólnie z kadrą kierowniczą staramy się zapewnić, aby wszyscy pracownicy byli traktowani z godnością i szacunkiem. Wszyscy pracownicy powinni być w stanie pracować w środowisku pracy wolnym od przemocy fizycznej i molestowania seksualnego, psychicznego lub słownego. Badamy oznaki naruszenia z poszanowaniem interesów ofiar i potencjalnych świadków, niezależnie od rangi i osoby zainteresowanej.
Oczekujemy, że nasi pracownicy opowiadają się za zasadami demokracji.
Przestrzegamy przepisów prawa, aby zapewnić uczciwe warunki pracy i uczciwe wynagrodzenie, godziny pracy oraz ochronę prywatności.
W ramach szkoleń zawodowych promujemy podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników poprzez odpowiednie szkolenia i kształcenie ustawiczne.
Oczekujemy również, że nasi partnerzy biznesowi będą przestrzegać równoważnych standardów społecznych w tych obszarach: Prawa człowieka, przestrzeganie przepisów, ochrona dzieci i młodzieży, odpowiedni sposób traktowania pracowników, równość szans, bezpieczeństwo i higiena pracy, wynagrodzenia i świadczenia socjalne.
2.5 Zdrowie i bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia są istotną częścią wszystkich procesów operacyjnych w naszej firmie.
We wszystkich miejscach pracy podejmujemy niezbędne środki w celu zapobiegania wypadkom i szkodom dla zdrowia oraz zapewnienia przestrzegania przepisów BHP. Każda kadra kierownicza jest zobowiązana do wspierania swoich pracowników w tym zakresie.
Od podwykonawców i wszystkich współpracujących z nami firm oczekujemy przestrzegania porównywalnych standardów.
2.6 Ochrona środowiska / Zrównoważony rozwój
Jako przedsiębiorstwo działające w branży gospodarki odpadami i recyklingu, ochrona środowiska i klimatu, jak również efektywne wykorzystanie zasobów mają dla nas ogromne znaczenie.
Przywiązujemy dużą wagę do unikania lub zmniejszania zanieczyszczenia środowiska poprzez zmniejszanie zużycia energii i wody, emisji i odpadów.
Stawiamy na zastosowanie wydajnych ekologicznie technologii i materiałów dla ochrony środowiska, stawiamy na oszczędność i możliwości ponownego wykorzystania materiałów.
Wspieramy zrównoważoną działalność gospodarczą i świadome pod względem ekologicznym działania naszej kadry kierowniczej i pracowników.
Każdy pracownik ma obowiązek traktować zasoby naturalne z troską i przyczyniać się do ochrony środowiska i klimatu poprzez swoje indywidualne postępowanie.
Dzięki naszej sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju przedstawiamy kompleksowe informacje na temat naszych wyników społecznych i ekologicznych. Umożliwia to klientom, pracownikom, dostawcom i innym zainteresowanym stronom zrozumienie wpływu, jaki działalność naszej firmy wywiera na społeczeństwo i środowisko naturalne.
2.7 Zarządzanie jakością
Nasz system zarządzania jakością zapewnia, że opracowywane i sprzedawane przez nas produkty i usługi spełniają wymagania naszych klientów pod każdym względem. W związku z tym każdy pracownik jest odpowiedzialny za zadowolenie swoich klientów zewnętrznych i wewnętrznych.
Wraz z zarządzaniem środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy, zarządzanie jakością jest regularnie poddawane certyfikacji przez firmę z zewnątrz jako część naszego zintegrowanego systemu zarządzania zgodnie ze standardami europejskiej normy ISO.
3. Zachowanie się w firmie
3.1 Zachowanie się między sobą
Przywiązujemy dużą wagę do tego, aby wszyscy pracownicy traktowali się wzajemnie w sposób godny zaufania, otwarty i pełen szacunku. Aktywnie walczymy z dyskryminacją, molestowaniem i innymi uwłaczającymi zachowaniami wobec pracowników.
3.2 Wartości korporacyjne
Działamy zgodnie z naszymi wartościami takimi jak szacunek, wzajemna wymiana doświadczeń i odpowiedzialność („we are one“-"jesteśmy jednością").
Spotykać się nawzajem z RESPEKTEM
Spotykamy się z ciekawością i zainteresowaniem i uznajemy nasze różnice. W trakcie spotkania zwracamy uwagę na maniery i ton oraz przyjmujemy dobre intencje. Uznajemy i doceniamy wyniki pracy i wydajność (innych).
Stała WYMIANIA DOŚWIADCZEŃ/INFORMACJI
Aktywnie łączymy się w sieć i poświęcamy czas na nawiązywanie osobistych kontaktów. W interakcji ważne jest dla nas, aby słuchać i zadawać pytania. Zapewniamy, że wiedza i informacje są przekazywane i uzyskiwane w sposób ukierunkowany, terminowy i zorientowany na odbiorcę. Jesteśmy otwarci na zmiany, wyznaczamy priorytety i rozwijamy pomysły.
Przyjęcie wspólnej ODPOWIEDZIALNOŚCI
Przestrzegamy umów i zobowiązań oraz realizujemy naszą wyznaczoną rolę. Podążamy we wspólnym kierunku i aktywnie zmieniamy się poprzez zaangażowanie i świadomość rozwiązań. W ramach aktywnego wsparcia i opieki traktujemy z troską własne i zewnętrzne zasoby.
Wartości takie jak szacunek, wymiana doświadczeń i odpowiedzialność stanowią ramy i wsparcie dla naszej współpracy. Zachowanie kolegów/koleżanek i kadry kierowniczej jest bardziej prawdopodobne i przewidywalne. Każdy może i powinien przyczynić się do promowania wspólnej współpracy.
3.3 Popieramy ZMIANĘ
Dzięki silniejszej sieci kontaktów, pełnej szacunku i odpowiedzialności interakcji między sobą oraz z zasobami firmy i nas, jako ludzi, można skuteczniej radzić sobie z codziennymi sprawami, projektami, a także konfliktami i podejmować decyzje.
Poprawiamy nasze działania dzięki poczuciu odpowiedzialności za całość, łatwiejszemu dzieleniu się i różnorodności naszych najzdolniejszych pracowników, którzy są nieustraszeni i mają odwagę rozwijać i próbować nowych pomysłów.
3.4 Unikanie konfliktów interesów
W naszej firmie decyzje biznesowe podejmowane są zgodnie z interesem firmy.
Unikamy sytuacji, w których nasze osobiste lub finansowe interesy mogłyby być w konflikcie z firmą.
Jeżeli mimo to wystąpią sytuacje konfliktowe, należy je rozwiązać zgodnie z przepisami prawa i obowiązującymi wytycznymi firmy.
3.5 Obchodzenie się z majątkiem firmy
Traktujemy i korzystamy z własności firmy właściwie i starannie oraz chronimy ją przed utratą, kradzieżą i niewłaściwym użytkowaniem. Własność materialną i niematerialną firmy wykorzystujemy wyłącznie do celów firmy, a nie do użytku osobistego, chyba, że jest to wyraźnie dozwolone.
Nasi pracownicy wraz ze swoimi przełożonymi ponoszą odpowiedzialność za to, aby rodzaj i zakres podróży służbowej był zawsze współmierny do celu podróży. Zawsze planujemy podróże z uwzględnieniem aspektów czasowych i kosztowych oraz stosujemy się do wytycznych firmy dotyczących podróży.
4. Postępowanie w transakcjach biznesowych
4.1 Zapobieganie korupcji
Nasza firma oznacza kompetencje technologiczne, siłę innowacji, zorientowanie na klienta oraz zmotywowanych i odpowiedzialnych pracowników. Jest to podstawa naszej wysokiej reputacji i naszego trwałego sukcesu gospodarczego w konkurencji.
Korupcja stanowi zagrożenie dla tych gwarancji sukcesu i nie jest tolerowana. "Łapówki" i inne nieuczciwe wpływy na decyzje biznesowe nie są tolerowane jako środki, aby otrzymać zlecenie. Wolimy zrezygnować z transakcji, ze zlecenia niż łamać prawo.
Każdy pracownik naszej firmy jest wzywany do aktywnego udziału w skutecznym zapobieganiu korupcji w swoim obszarze odpowiedzialności.
4.2 Prezenty, zaproszenia i inne korzyści
Należy unikać przyjmowania lub dawania prezentów i korzyści (prezentów, zaproszeń i innych korzyści) w bezpośrednim związku faktycznym lub czasowym z decyzją biznesową.
Należy unikać nawet pozorów nieuczciwego wpływu na decyzje biznesowe.
W celu osiągnięcia najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa w tym zakresie, nasza firma posiada "wytyczne antykorupcyjne", które między innymi regulują możliwość przyjmowania i przyznawania korzyści i prezentów biznesowych (np. zaproszeń, gościnności, zaproszeń na imprezy itp.). Oczekujemy, że nasi pracownicy i partnerzy biznesowi będą spełniać wymagania określone w tych wytycznych.
4.3 Darowizny i sponsorowanie
Widzimy siebie jako aktywnego członka społeczeństwa i dlatego angażujemy się na różne sposoby. Przekazujemy darowizny i inne formy społecznego zaangażowania bez żadnych oczekiwań.
Nie wolno przekazywać darowizn na rzecz partii politycznych, fundacji lub instytucji powiązanych z partiami politycznymi.
Działania sponsoringowe są możliwe tylko po uprzednim zbadaniu prawnym, z uwzględnieniem odpowiednich wyników i rozważań oraz zgodnie z wewnętrznymi wytycznymi firmy.
4.4 Postępowanie z władzami i urzędami publicznymi
W kontaktach z władzami zawsze postępujemy uczciwie, przejrzyście i zgodnie z obowiązującym prawem.
W przypadku zapytań ze strony władz lub innych działów, które wykraczają poza sprawy rutynowe, zawsze informujemy o tym odpowiedzialnego kierownika oraz, w razie potrzeby, dział prawny, w celu koordynacji dalszych działań.
4.5 Uczciwa konkurencja i prawo antymonopolowe
Jesteśmy zobowiązani do uczciwej konkurencji i przestrzegania odpowiednich przepisów prawnych.
Naruszenia prawa antymonopolowego zagrażają naszemu sukcesowi i nie będą tolerowane.
Kierownictwo i pracownicy naszej firmy nie zawierają żadnych umów z konkurentami, dostawcami i innymi firmami, które mogłyby mieć nielegalny wpływ na sytuację konkurencyjną.
W przypadku wątpliwości, w decyzję należy za być zaangażowany dział prawny.
4.6 Zapobieganie praniu brudnych pieniędzy
Przestrzegamy zobowiązań prawnych w zakresie zapobiegania praniu brudnych pieniędzy i nie uczestniczymy w działaniach związanych z praniem brudnych pieniędzy. Wszystkich pracowników zachęca się do sprawdzania, weryfikowania przez Dział Prawny nietypowych transakcji finansowych. jeśli zachodzą jakieś wątpliwości, w szczególności o sprawdzanie transakcji gotówkowych, które mogą wzbudzić podejrzenie o pranie pieniędzy.
4.7 Ochrona własności intelektualnej
W odniesieniu do ochrony własności intelektualnej przestrzegamy obowiązujących przepisów prawa. Własność intelektualna jest chroniona prawem (np. prawem autorskim, prawem do znaku towarowego lub patentowym) lub jako tajemnica handlowa.
Tego się właśnie trzymamy. Jednakże sytuacja prawna często zależy od specyfiki danego przypadku. W razie wątpliwości włączamy więc do oceny dział prawny.
4.8 Integralność finansowa
Transakcje handlowe i dokumentacja biznesowa naszej firmy muszą być prawidłowe i uporządkowane. Rejestrujemy i dokumentujemy wszystkie transakcje handlowe, aktywa i zobowiązania zgodnie z wymogami prawa.
Dokumenty istotne dla rachunkowości finansowej nie mogą być dostarczane z wpisami celowo fałszywymi lub wprowadzającymi w błąd. Jakakolwiek forma manipulowania bilansem jest zabroniona.
5. Poufność i komunikacja
5.1 Poufność
Tajemnice handlowe naszej firmy są chronione i traktowane ściśle poufnie.
Tajemnice handlowe obejmują wszystkie dokumenty, które nie są odpowiednie lub nie są przeznaczone do rozpowszechniania na zewnątrz, takie jak umowy, projekty umów, dane dotyczące planowania, dane finansowe, informacje o personelu, własność intelektualna i wszystkie inne informacje handlowe (informacje poufne).
Informacje poufne udostępniamy wewnętrznie tylko tym pracownikom, którzy są zaangażowani w działalność firmy.
W przypadku informacji cyfrowych, poufnych, należy stosować specjalne mechanizmy ochrony.
Wysyłając e-maile, dbamy o to, aby poufne teksty i załączniki były wysyłane tylko do osób upoważnionych.
W serwisach społecznościowych nie przekazujemy poufnych i wrażliwych informacji firmowych.
Ujawnienie informacji poufnych osobom trzecim jest brane pod uwagę tylko wtedy, gdy leży to w interesie spółki i nie narusza przepisów prawnych lub umownych. Przed przekazaniem takich informacji poufnych osobom trzecim należy w każdym przypadku sprawdzić zawarcie umowy o poufności. W przypadku wątpliwości należy zwrócić się o poradę do działu prawnego.
5.2 Komunikacja z opinią publiczną
Szanujemy prawo do wolności słowa oraz ochronę praw osobistych i prywatności.
Każdy pracownik powinien mieć świadomość, że może być postrzegany jako część i przedstawiciel naszej firmy również w sferze prywatnej. Dlatego też wszyscy pracownicy są wzywani do utrzymania reputacji i pozycji firmy poprzez swoje postępowanie i publiczne wystąpienia.
5.3 Oświadczenia w zakresie marketingu i reklamy / sprawozdawczości
Zawsze podajemy prawdziwe informacje w marketingu i reklamie dotyczącej naszych usług. Fałszywe oświadczenia i wprowadzające w błąd informacje mogą zaszkodzić zarówno naszym klientom, jak i naszej reputacji. Przywiązujemy dużą wagę do otwartego i zgodnego z prawdą raportowania i przekazywania informacji o transakcjach biznesowych firmy inwestorom, pracownikom, klientom, partnerom biznesowym, instytucjom publicznym i rządowym.
5.4 Ochrona danych
Przy gromadzeniu, przechowywaniu, przetwarzaniu lub przekazywaniu danych osobowych (np. nazwisko, adres, numer telefonu, data urodzenia itp.) pracowników, klientów lub innych osób trzecich zachowujemy najwyższą staranność i zapewniamy zgodność z obowiązującymi przepisami prawa i regulacjami. W razie wątpliwości należy zwrócić się o poradę do inspektora ochrony danych osobowych, który jest w firmie.
5.5 Przejrzystość informacji
Zapewniamy szybką i sprawną wymianę informacji w ramach firmy. Informacje są przekazywane w sposób prawidłowy i kompletny innym uprawnionym osobom. Wiedza istotna dla danej działalności nie jest niesprawiedliwie ukrywana, fałszowana lub przekazywana wybiórczo.
6. Realizacja i osoby kontaktowe
Aktywnie promujemy przekazywanie zasad leżących u podstaw niniejszego Kodeksu Postępowania.
Zachęcamy naszych pracowników do otwartego rozwiązywania problemów i kwestii. Pracownicy, którzy w dobrej wierze wyrażają wątpliwości dotyczące procedur firmowych, nie są zatem pokrzywdzeni.
Nasza kadra kierownicza pełni szczególną funkcję wzorca do naśladowania i jest pierwszym punktem kontaktowym w przypadku pytań dotyczących rozumienia przepisów. W ramach swoich obowiązków w zakresie zarządzania zapobiega ona niedopuszczalnym zachowaniom lub podejmuje odpowiednie środki w celu zapobieżenia naruszeniom przepisów w obszarze swojej odpowiedzialności.
Pracownicy i partnerzy biznesowi mogą skontaktować się z zewnętrznym prawnikiem i rzecznikiem praw obywatelskich pod poniższym adresem, jeśli mają jakiekolwiek pytania dotyczące niniejszego Kodeksu Postępowania lub jeśli mają jakiekolwiek przesłanki wskazujące na naruszenie prawa lub wytycznych.
Wszystkie informacje będą traktowane jako poufne przez prawnika i rzecznika praw obywatelskich.
Możesz skontaktować się z nim pod następującymi danymi kontaktowymi:
Inspektor ds. zgodności, usługi prawne
Prawnik Stephan Rheinwald
Telemannstraße 22
53173 Bonn
Tel. +49 228 35036291
s.rheinwald@cos-legal.eu
7. Pomoce w podejmowaniu decyzji
Jeśli nie jesteś pewien, czy decyzja w danej sprawie jest zgodna z zasadami obowiązującymi w firmie, poniższe pytania mogą Ci pomóc:
• Czy moja decyzja jest legalna i zgodna z regulaminem firmy?
• Czy mogę podjąć decyzję w najlepszym interesie firmy, wolną od konkurencyjnych interesów osobistych?
• Czy mogę dobrze pogodzić tę decyzję z własnym sumieniem?
• Czy mogę łatwo ujawnić tę decyzję na zewnątrz?
• Czy decyzja ta będzie podlegała również ocenie osób trzecich?
• Czy moja decyzja pozwala zachować dobrą reputację firmy?
Jeśli na wszystkie pytania możesz odpowiedzieć "Tak", Twoja decyzja jest prawdopodobnie uzasadniona. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt z wymienionymi osobami kontaktowymi.
Stan: 05/2020